Onderstaand volgt een selectie van onderzoeksprojecten die door OV idee zijn uitgevoerd.
Tevredenheidsonderzoek Tevredenheidsonderzoek chauffeurs Onderzoek naar de tevredenheid en de werkbeleving onder circa 700 chauffeurs, gericht op werkbeleving en tevredenheid voorzieningen, onderlinge samenwerking en leidinggevenden. Onderzoek Reizigers Keukenhof Express Onderzoek onder bezoekers van de Keukenhof die voor hun reis gebruik hebben gemaakt van de Keukenhof Express, gericht op reiservaringen (tevredenheid), kennis van de communicatiemiddelen, aankoopmotieven en reisgedrag. Productonderzoek Acceptatie en evaluatie van een nieuwe betaalmethode (Cashloos betalen) Onderzoek onder reizigers- en chauffeurs naar de acceptatie van, de omgang met en de tevredenheid over een nieuw betaalsysteem (pinnen en contactloos betalen) voor het afrekenen van losse kaartjes. Onderzoek naar het potentieel gebruik van een OV-taxi Een representatief onderzoek onder de inwoners van het concessiegebied naar de belangstelling voor en het potentieel gebruik van een OV-taxi (halte-taxi), Onderzoek Wagenverkoop (losse kaartjes) Onderzoek onder de gebruikers van papieren kaartjes op de bus, gericht op het reisgedrag, de aankoopmotieven en de kennis en waardering van het kaartassortiment. Gebruikersonderzoek Lijnennetkaart Evaluatie van de nieuwe lijnennetkaart onder bestaande reizigers door middel van internetonderzoek, gericht op de duidelijkheid en het informatiegehalte van de verschillende onderdelen en de belangrijkste verbeterwensen van de deelnemers. Kennis- en perceptieonderzoek Onderzoek prijsperceptie busreizigers Reizigersonderzoek onder reizigers van de nachtbus naar de prijsbeleving en -acceptatie voor het bepalen van de maximale, minimale en optimale prijsniveaus. Inwonersonderzoek mobiliteitskeuze en prijsperceptie openbaar vervoer Telefonisch wijkonderzoek in Almere gericht op het bestaande reisgedrag, de bekendheid met OV-mogelijkheden voor de reis richting Amsterdam en de percepties in relatie tot reistijd en prijs. Evaluatie campagnes Evaluatie regionale zomer- en wintercampagnes Onderzoek door middel van een representatieve steekproef onder inwoners van het campagnegebied en onderzoek onder bestaande OV-reizigers. Meting bekendheid, oordeel campagne en gebruik van het actieaanbod. Evaluatie R-Net campagne Evaluatie van de R-net campagne onder bestaande reizigers en meting van de effecten door een gebruikersonderzoek. Kennis van de communicatiemiddelen, reisgedrag, extra reizen door gebruik van het probeeraanbod. Evaluatieonderzoek OV-brochure Telefonisch onderzoek onder de inwoners van Emmen, gericht op bekendheid en beoordeling van de brochure, huidig reisgedrag en (intentie) voor OV-gebruik. Evaluatieonderzoek gratis OV Reizigersonderzoek door middel van persoonlijke interviews in de bus gericht op bekendheid van de gratis OV-actie Haarlemmermeer, het reisgedrag van de deelnemers, de reismotieven en het aandeel extra reizen. Mobiliteitsonderzoek Onderzoek treinreizigers Valleilijn Uitvoeren volledige reizigerstelling op twee onderzoeksdagen en schriftelijke enquête onder de reizigers van de Valleilijn (Ede-Wageningen- Amersfoort) gericht op reismotieven en reisgedrag (waaronder herkomst-bestemmingsrelatie) Onderzoek treinreizigers Arnhem-Winterswijk Uitvoeren van een volledige reizigerstelling en een schriftelijke enquête op twee onderzoeksdagen onder de reizigers van de Valleilijn (Ede-Wageningen- Amersfoort) gericht op reismotieven en reisgedrag. Reizigersonderzoek Stadsdienst Amersfoort Onderzoek onder reizigers van twee buslijnen in Amersfoort (50% steekproef van alle ritten). Tevredenheid, reismotieven, reisgedrag, instap- en uitstaprelatie, herkomst- en bestemmingsrelatie. |